ونیر کامپوزیت و کاربرد های متعدد آن

تازه ترین اخبار را از ما بشنوید

جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

ونیر کامپوزیت و کاربرد های متعدد آن

۳۳ بازديد

ونیر کامپوزیت یکی از پرکاربرد ترین مواد در دندانپزشکی است و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروز در این مقاله قصد داریم تا شما را هر چه بیشتر با ونیر کامپوزیت و کاربرد های آن آشنا کنیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

ونیر چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم وارد مبحث ونیر کامپوزیت شویم، ابتدا لازم است که با ونیر دندان آشنا شوید. ونیر یک پوسته نازک و معمولا همرنگ دندان است که جهت زیبایی بهتر دندان ها و پنهان کردن مشکلات و عیوب ظاهری آن ها، به سطح جلوی دندان متصل می شوند. برخلاف تصور برخی از افراد، ونیرها روکش دندان نیستند و با روکش فرق دارند. چندین نوع ونیر دندان وجود دارد که دو نمونه مشهور از آن ها، ونیر کامپوزیت و لمینت دندان است. در این مقاله درباره نوع اول مطالبی خواهید خواند.

ونیر کامپوزیت چیست؟

همانطور که گفته شد، کامپوزیت ونیر یا (composite veneers) نوعی ونیر است. در اصل این ونیرها، پوسته ها و لایه های بسیار نازک ساخته شده از رزین کامپوزیت هستند که به سطح جلوی دندان ها متصل می شوند. بنابراین نامگذاری آن ها مستقیما اشاره به جنسشان و ماده ای که از آن ساخته می شود دارد.

کاربرد های ونیر کامپوزیت

درمان ارتودنسی دندان جدای از برطرف کردن مشکلات ساختاری و شلوغی دندان ها و فک، برخی از موارد بالا را برطرف کند. برای مثال بستن فاصله بین دندان، کج بودن دندان ها و کوتاه یا بلند بودن آن ها به راحتی با ارتودنسی قابل اصلاح هستند. و برای برطرف کردن آن ها اگر برایتان مقدور است به جای متخصص ترمیمی و زیبایی به یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنید. اما تغییر رنگ، ترمیم شکستگی، لب پر شدگی، لکه روی دندان و … با ارتودنسی قابل ترمیم نیست.

ما دو دسته ونیر ساخته شده بر پایه کامپوزیت و رزین داریم. اولی مستقیم و دومی ونیر غیرمستقیم است.

ونیر کامپوزیت مستقیم چیست؟

در این روش، متخصص ترمیمی و زیبایی مستقیما مواد کامپوزیت را روی دندان شما قرار می دهد. او هر بار یک لایه نازک مواد ژل‌مانند “رزین کامپوزیت” را روی سطح دندان قرار می دهد و با کمک نور آبی یو وی آن را خشک و سخت می کند. سپس بر حسب مقدار ضخامت مورد نیاز، چند لایه را به همین شکل به سطح دندان اضافه می کند. سپس کامپوزیت سفت شده را با کمک ابزار دندانپزشکی صیقل داده و کاملا شبیه دندان در می اورد. در واقع متخصص، دندان کامپوزیت شده را درست مانند دندان طبیعی خودتان در می آورد. در این روش نیازی به آمادگی آنچنانی و تراشیدن مینای دندان نیست. هزینه این ونیرها کم است اما ماندگاری کمی دارند. در برابر سایش دندان نیز مقاومت کمتری دارند.

سخن آخر

ما امروز در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات بسیار به روز و مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و شما را کاربرد های ونیر کامپوزیت دندان بیشتر آشنا کنیم. تحقیق کردن و کسب اطلاعات کافی باعث می‌شود تا شما بتوانید بهترین تصمیم را برای سلامت خود بگیرید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.